In de kleuterklas : veelzijdig leren met Pi!

Blog is geschreven door Barbara Ellen (moeder en juf).

Dat lezen goed en belangrijk is voor kinderen, is voor de meeste geen geheim. Lezen stimuleert de woordenschat. Door nieuwe woorden te gebruiken, maar ook door herhaling en herkenning. Mijn kinderen vinden het heerlijk om voorgelezen te worden, net als de kinderen in mijn de klas. Wat ervoor zorgt dat de kinderen betrokken blijven, zijn mooie en sprekende plaatjes en de herkenning. Hier hebben ze bij het maken en illustreren van Pi en de dobbelsteen heel goed rekening mee gehouden. “Het is weekend en het regent al de hele ochtend. Pi verveelt zich.” Is de eerste zin uit het boek. Hoe herkenbaar, toch? Mijn tip? Trek Pi uit de kast! Mijn dochtertje van 3 is er gek op en bladert zelf ook graag door het boek om naar de prachtige plaatjes te kijken. 


REKENEN EN VOORLEZEN? 

“Uit de praktijk blijkt dat veel leerlingen abstracte begrippen uit de wiskunde moeilijk bevatten. Hierdoor ontstond het idee om kinderen op jonge leeftijd onbewust alvast kennis te laten maken met wiskundige begrippen.” En dit is nog een groot pluspunt van Pi. De kinderen krijgen op een leuke en speelse manier, de vormen en wiskundige figuren mee. Dit slaan ze onbewust op en zal op den duur een punt van herkenning zijn. Hoe leuk is het als de kinderen ook op rekengebied iets aan het voorlezen hebben gehad? 

 

INTERACTIE DOOR ILLUSTRATIE

Waarom ik het net stiekem ook al een beetje over had zijn de prachtige illustraties van Pi. De leuke, herkenbare en kleurrijke bladzijdes springen het boek uit. De mooie felgekleurde bladzijde zijn een cadeautje tijdens het lezen. Ook de vele andere en vooral herkenbare voorwerpen zijn heel fijn voor de kinderen. Zo bladeren de kinderen graag door het boek heen en benoemen de voorwerpen en vormen die ze zien. Hoe zit een dobbelsteen eigenlijk in elkaar? Ze bestaan uit lijnen en stippen, maar hoe werkt het eigenlijk? Dit leer je samen met opa van Pi.

 

REACTIES VAN KLEUTERS

Wat vind je van het boek:

  • “Super leuk! Er stonden allemaal dingen in die ik wist en ik kon leren.”
  • “Leuk! Je kan leren hoe je een dubbelsteen moet maken.”
  • “Het is een leuk boekje waarvan je veel kunt leren.”
  • “Het is een leuk en spannend boekje. Ik was benieuwd of het ze zou lukken om de dobbelsteen weer te maken.”
  • “Het is een spannend boekje. Je kunt er veel van leren.”
  • “Ik vond de losse stukjes van de dobbelsteen heel grappig.”
  • “Je leert van dit boekje dat er maar één iemand kan winnen en dat is soms vervelend, maar niet erg.”
  • “Ik weet nu dat de vorm van een dobbelsteen een kubus is.”

Één ding zijn mijn kinderen, de klas en ik met elkaar eens.. Pi is een feestje! Om te lezen, maar ook om te leren!


   

Deze blog is geschreven door Barbara Ellen, wij van team GrandPi bedanken haar voor de waardevolle input. Volg instagram.com/grandpi_nl en instagram.com/barbaraellen.nl voor nog meer inspiratie!

Terug naar blog